U povratku iz Subotice,
na autobuskoj stanici u Beogradu zapodenem razgovor sa ženom koja putuje iz
Novog Sada u Niš. Izvinjava mi se žena što mi se tek sada obraća, iako smo
sedele jedna do druge dobrih sat i po, a ona, eto, sada nastavlja za Niš, a ja
ostajem u Beogradu, ali imamo tih deset minuta da se upoznamo i popušimo po
cigaru! Pomene mi da nikada nije bila u Subotici, i začudi se na moju
konstataciju da je Subotica ogroman grad, ama veći od Novog Sada. Ako, poput
Grka koji su za mernu jedinicu ljudskog tela uzimali oko, za premeravanje
gradova uzmemo gradski trg, Subotica ih u sebi ima daleko više nego Novi Sad! Kaže
ona, ma otkud to, mislila sam da je manji. Ja zapela da je veći i ode žena za
Niš sa mojom - dezinformacijom. Jer, dogegam se ja kući i bolja polovina me
razuveri - naime Novi Sad je veći. Ako izuzmemo moje generalno nepoznavanje
geografije (jedno u nizu rupa koje mi odlikaši nosimo pored dlakavog sira i
valjda svetleće Lazareve glave, i sanki i diploma i pernice koja kad se probuši
iz nje ispadaju konfete i plastične ribice, sve to zbog šestara!), ova moja
pobrkancija dobrim delom dolazi i zbog dečjeg festivala na kom sam bila i ove
godine, a koji mi uvek ostavi utisak da je Subotica daleko veći grad nego što
uistinu jeste.
U pitanju je
Međunarodni festival pozorišta za decu koj se ove godine održao 19. put u
Subotici. I ove godine većinski su prikazane lutkarske predstave, na moje
veliko zadovoljstvo. Kao i prošle, i ove sezone sam imala utisak da je
lutkarstvo, o kom inače ne znam mnogo sa teorijske strane, čudan kutak pozorišta
u kom je u isti mah moguće biti naivan i nevin (u smislu pričanja priče,
sadržaja, ideja) i neviđeno moderan i zauman (u formalnom smislu), što je, ako
se uzmu u obzir savremeni tokovi u teatru gotovo nemoguća misija – il zadovoljavate
sebe ili publiku; il ste neki moderni drkadžija koga voli šačica studenata
FDU-a i pozorišnih kritičara ili ste masa koja igra na nekakvim improvizovanim „brodvejskim“
skelama za čitaoce Laguninih izdanja.
Al, da skratim
mudroseraj, ove godine me posebno oduševila prva predstava prvog dana zvanične
(takmičarske selekcije), „Kamen po kamen“ španskog Pozorišta Kasteljon de laPlana, rediteljke Roze Dijaz. Priča je sasvim jednostavna i zapravo govori o
životu usamljenog čoveka na plaži kom bi sve bilo potaman kada bi imao prijatelja;
on ima čudne ideje zbog kojih ga komšije smatraju zaludnim i zbog toga mu je
drug samo more sve dok ne pronađe najboljeg prijatelja u pesku.
Zvuči suviše
prosto il suviše suludo, ali ako zamislite da je cela ova priča odigrana samo
sa dva prsta glumca i animatora Sebastijana Gombau koji celokupnu scenografiju
podiže iz malog kofera punog peska, kamenja, praznih ribljih konzervi (posebno me razveselila ova pojedena metafora u svetu ideja!) koje tokom predstave dobija
raznorazne oblike i „živote“, osetite neku praiskonsku snagu Lepenskog vira i, u isti mah, naivne dečje bajke iz slikovnica i nekakve usputne prašine lučkog gradića na prstima i pod noktima. Možda uspete da dočarate zaokruženu magiju kojoj
nije potreban baš nijedan specijalni efekat, čak ni prevodilac da vam u uši
ubaci šum talasa ove morske priče o potrazi za smislom života.
Sličnu
fascinaciju izazvala mi je i predstava slovenačkog Mini teatra, inače manje-više
redovnog gosta festivala i ovogodišnjeg nosioca Granprija festivala, „Snežana“.
Ali, na nešto drugačiji način. U pitanju je postdramsko pozorište zasnovano na
bajci „Snežana i sedam patuljaka“ – radnja je smeštena u industrijski gradić
nepoznatog imena, na sceni dočaran samo jednom mašinom u koju je uklopljeno i
ogledalo zle veštice-maćehe (nalik ogromnom bilbordu koje se, na rasklapanje,
kao po narudžbini naručilaca reklama, menja iz lika zle veštice u lik Snežane),
zatim rudnik sirotih patuljaka (izvora humora u ovoj modernizovanoj bajci, ali
takvog da nikada ne prelaze u parodiju izvornog materijala, već pre nadogradnu,
ili iščašenje u pravcu nove priče). Inspiracija ekološkim kampanjama protiv
zagađenja planete uklopljena je u bajku na nadrealistički i humorističan način
tako da i likovi i scenografija plutaju u prostoru između klasične
(univerzalne) i modernizovane bajke, predstavljajući svojevrsnu postapokalipsu
ne savremenog sveta, već savremenih tumačenja i savremenog teatra. Ogledalo
postaje jednako paravan za odsjaj u pravcu zle veštice koliko u pravcu
kritičara i nadobudnih modernizatora bajki, tako da komad na prvom mestu slavi
igru, zbog čega sam ga i zavolela.
Sasvim posebno
mesto zauzima ruska predstava „Mala roda i strašilo“ koja je, u odnosu na
prethodne dve ponajviše deo klasičnog lutkarskog pozorišta (nevidljivi glumci,
vidljive, savršeno animirane lutke, godišnja doba). Iako je priča o
prijateljstvu, te slobodi koju morate pružiti svom dobrom drugu da se razvija i,
od vas, eventualno, odleti u svoj svet, relativno dugovečna i prepričavana, u
ovoj predstavi Belgorodskog državnog pozorišta lutaka progovara toliko
praiskonskom, savršeno naivnom toplinom da deluje kao da je prvi put čujete. Što
se kaže – podiže duh! Skromno skrojena scenografija, kao i lutke, bez ikakvog
preteranog ulaganja u bombastično „oživljavanje“ očigledno neživog sveta
lutaka, upravo doprinose da lutka u ovoj predstavi dira čoveka svojom
delimičnom oživljenošću koja u daljem razvoju u glavi gledaoca stvara vrlo
jasnu i bolnu sliku o nerazvijenosti i krhkosti samih motiva o kojima je ova
konkretna priča.
Posebna je bila i
predstava „Medved“ po Čehovu, Kostromskog regionalnog pozorišta lutaka koja se
dešava na sceni veličine omanje muzičke kutije, a izazvala je smeh koliko i
Radovan treći. Onda je sve jasno.
Iako mi se
intimno nisu preterano svidele, mislim da treba pomenuti još dve predstave: „Prljava
krila“, delo Čileanca Davida Zuazole i „Crveni balon“ po čuvenom francuskom kratkom
filmu, inače prva pozorišna produkcija mladog String teatra iz Velike Britanije.
U prvom slučaju, fascinacija je izazvana tehničkom izvedbom autora koji sam
osmišljava i pravi lutke od otpada, kao i njihov celokupan seting – neku vrstu
medmaksovskog sveta od žica, lampica, prašine, pokidanih velova i mačjih očiju
sa dečjih rančeva ne bi li dočarao postapokaliptični svet u kom sve što je lepo
umire. Lik tvrdi da mu za montiranje celokupne scene, kad je brz, treba sat i
dvadeset, a normalno – čak dva sata vremena! Sve je ovo fascinantno, samo što,
nakon prvih 10 minuta začudnog efekta kompletnom scenom, gledalac počne da se
navikava na takvu lepotu i uočava da tu – nema života, što je za lutkarsko
pozorište posebno nezgodno. S druge strane, Crveni balon je asketska predstava
u kojoj su sve lutke nalik jedna drugoj, a muzika i scenografija (tabloi koji
oponašaju gravire ili crteže gladnih umetnika na Monparnasu) oličavaju svet
visokih zidova iznad kojih pokušava da se izdigne mašta jednog običnog dečaka.
Problem,
koji možda ima veze sa mladošću ovih entuzijastičnih umetnika, inače odraslih u
lutkarskom pozorištu na brodu koji godinama unazad vode njihovi baka i deda
(sinopsis za horor film?) je taj što ovi umetnici previše žele da prenesu
značenje i „atmosferu“, dakle rezultat, a premalo se bave procesom koji
svakako, na neko konkretniji način mora proći kroz oči, čula i, ako im se posreći,
dušu gledaoca.
Ali, duša je teško dostižna stvar i ja sam srećna što sam je na ovom
festivalu osetila najmanje tri puta!
Velika Subota :)
ОдговориИзбришиAko je tebi Subotica veća od Novog Sada, onda i jeste veća. :)
ОдговориИзбришиZanimljive ti ove predstave. Da li je dece bilo više od odraslih u publici?
Bilo je pola-pola. Mene je začudilo što, ako se izuzmu ovi Britanci koji su baš mladi, većina reditelja i lutkara, o teoretičarima lutkarstva da ne pričam, su uglavnom matori ljudi. Subotičani imaju, za moje pojmove, čudnu osobinu da decu od malih nogu navikavaju na kulturu (možda po malo malograđanski shvaćenu - obaveza da se ide u dečje umetničke grupe, školice itd.) pa je bilo organizovanih poseta iz škola ali i dosta roditelja, baki i deka koji su vodili klince na predstave. Bila je zanimljiva rasprava između članova žirija koje su za bilten pitali da li reakcije dece utiču na njihov sud o predstavama i samo jedan od njih petorice je odgovorio da mora uzeti u obzir i reakcije dece koje se često ne poklapaju sa njegovim sudom o predstavama dok su ostali, na ovaj ili onaj način, rekli da se to apsolutno ne sme uzimati u obzir jer dete može da reaguje i na neki "podmetnuti" element u predstavi koja kao celina uopšte i ne mora biti dobra po stručnoj oceni. Posle sam razmišljala o tome i čini mi se da su ovi poslednji u pravu.
ОдговориИзбриши