“Slep kod očiju”,
glasi narodna izreka koja se obično koristi za osobe kojima se nešto
dešava pred nosem, a oni ne shvataju smisao tog zbivanja. Često se
koristi da naznači propust, kako pozitivnih pojava (recimo, nekom se
oko nogu mota neka lepa žena, a on je ne primećuje kad krene do
šporeta) tako i negativnih (kad se nekom radi o glavi, a on izlazi
napolje bez puške il makar nekog hladnog oružja). Ali, poslovica
datira iz vremena dok smo bili pod Turcima, dakle – pre Kineza. Iz
vremena feudalizma – dakle pre prvobitne akumulacije kapitala. Iz
vremena pre naočara.
Dok smo bili pod Turcima, stvar
sa očima je bila laka, jer sa njima valjda nisi ni imao problem dok
ti ih ne iskopaju. Međutim, sa dolaskom Kineza, naš je narod čuo
za dioptriju i prihvatio mogućnost da neprijatelja ili neku lepu
pojavu ne vidi dok ne pazari naočare. Uz to, problem očinjeg vida
naše nacije postao je i globalni problem jer su od nedavno počele
da se daju pare za “opismenjavanje” malih nacija, te i za
“progledavanje” istih. Glavno je da je vremenom dobar deo nacije
izgubio zdravstveno osiguranje...
Previše faktora koje treba
uzeti u obzir, a možda je glavno napomenuti da ovaj tekst piše
ćorav čovek.
Koje idu do kartoteke - posebno
odvojena prostorija u kojoj niko ne stanuje, ne ručava, ne sedi za
kompom, u kojoj su pohranjeni samo papiri sa istorijama naših
bolesti. Da bi došli do tvog slučaja i tvoje dijagnoze, imao si
proći čitavu inicijaciju u vidu retro SF aparata kroz koje gledaš
sedeći na ivici kreveta sa točkićima, pokrivenog pocepanim belim
čaršafom kao Džefri Fermin ispod Vulkana Malkolma Laurija. Imao si
vremena da razmisliš o nevidljivom svetu ispred sebe, da se, kao
kakav android adaptiraš na naočare.
Naočare! Za njih si morao
otići u čuvenu Optiku iznad Slavije u koju se nije ulazilo da se
bira ram za stakla, nego sa receptom, kao u apoteku. Estetika je,
ukoliko vam je uopšte bilo stalo do iste, dolazila tek na kraju –
pošto se proveri je li utvrđena ćoravost baš vaša, a ne nečija
tuđa, te da li ram na koji ste bacili i tako ćoravo oko pogoduje
vašoj dijagnozi ćoravosti sa obzirom na vidno polje koje taj ram
omogućava i pošto se roditelji, koji smatraju da će vas ćoravost,
kao grip, proći, ne priviknu na činjenicu da treba da investiraju u
nešto što će vam trajno promeniti lični opis (isto im, doduše,
ne smeta da investiraju u zlatne minđuše veće od uveta deteta od
tri meseca, al ajde). Tačnije, granica između vidljivog,
poluvidljivog, te totalne ćoravštine bila je donekle domen
medicine, i bila je, da se neko ne uvredi – jasna! Uprkos tome što
ste polućoravi, mogli ste verovati da je ostatak sveta, makar oni
koji se vašim ćoranjem bave, donekle pri očinjem vidu.
Zapravo, ne sećam se kada je
ludilo sa naočarima počelo da se širi mojom bližom okolinom. U
mojoj porodici. Najednom su oko mene, svi članovi moje porodice,
počeli da nose kutijice za naočare, potom i naočare, potom... Ali,
ne žurimo. Bog je krenuo redom.
Naime, sve je počelo od toga
što je sestra stala na neki tatin okvir “za daljinu”, kada su i
majka i baka, spremno, kao u vesternu, isukale svoje komplete naočara
guzeći se da na tepihu ustvrde nepovratnu štetu. Tada su obe
otvorile svoje tajne torbe, pokuljale su firmirane futrole i svakome,
pa i meni, bilo je lako prebrojati porodični fundus naočara. Baka
je u tom ključnom trenutku imala tri para plus jedan za specijalne
prilike (malo zelenkast, koji je uporno pokušavala da nagura oko
tatine glave predlažući mu kako da ga, po principu poluge, raširi),
majka je odnekud izvukla moj nekadašnji, stari okvir (da bih kasnije
saznala da je čak, neko vreme, nosila i moja tadašnja stakla neke
tadašnje dioptrije), da bi potom odnekud izvukla još neka dva
okvira (stakla idu đuture) koja je pazarila, ali joj nisu odgovarala
stakla, kako tvrdi, pa je pokušavala da se istim trampi sa bakom.
Tada su mi postali sumnivi!
Kada je sve ovo sa porodičnim
slepilom prekardašilo, upitala sam ih kako to da tako lako rešavaju
probleme nestalih i polomljenih naočara i saznala da oni, kad se
okupe, ponesu po uzorak - baka isproba recimo mamine, ustvrdi da joj
odgovaraju, a za mamine naočare tati, koji je svoje polomio da
njene, koje on proba, kaže da mu “ode glava”, onda mu baka da
dvesta dindži, pa on tu tarifu da mami, koja tati da svoje, a sebi
kupi nove naočare na pijaci. Kod Kineza. Bira ram, kao gaće, a ako
ram odgovara, onda prodavac pretraži takve ramove koje ona isprobava
pa zajedničkim snagama ustvrde kroz koji najbolje vidi.
Kada ja, kao pošteni slepac,
na ovakvo trange-frange podilkanim i kažem da neću tolerisati takvo
odsustvo racija, majka mi posavetuje da ćutim. Jer, u stvari – kod
bake, tamo preko mosta, ima neka radnja koja je optičarska, prodaju
ramove, utvrde ti dioptriju, izrade stakla i uguraju u ram i sa sve
futrolom dođe te – hiljadu dinara! Ali, kada odeš kući, isprobaš
te iste naočare - “ode ti glava”.
Kada pomislim – sad ću da
napišem fenomenološki tekst o tome kako se očinjim vidom diluje,
kako je to znak kraha zdravstvenih institucija i, da se ne lažemo, u
isto vreme krah humanog društva, jer - ko ne veruje u bolest ne
veruje ni u zdravlje... zvoni mi telefon. Majka me šalje kod bake da
pokupim neke nove nemačke lekove protiv bolova. Baka nabavila od
komšinice Lepe koja inače, preko svog brata koji živi u Nemačkoj,
diluje zavese, patike i biljni sir. Lek je isprobala i kaže da
deluje.
Onda se prešaltam na potrebu
za pisanjem teksta o široj fenomenologiji - kako je kapitalizam
generalno progutao zdravstvo otuđivši ga od sopstvene svrhe.
Naposletku, kada vidim...
Tu mi otpadne staklo iz desnog
ćoravog oka, jer se večito otšrafljuje...
U stvari, šta ako se firma
koja je meni prodala naočare samo, preko navodno određene dioptrije
bori protiv Kineza koji prodaju prave naočare sa pravom dioptrijom
koja zapravo leči strah od bolesti i od smrti?
Нема коментара:
Постави коментар